Tuesday 28 June 2011

^^ BeNiH KaSiH & CiNtA ^^

# Semua org mmg nk sgt zuriat kn?( bg yg da kawen yer) n nk pulak yg baik2 belaka...cmner nk dpt anak2 yg baik? pernah dgr x pepatah org dulu2..buat baik dibalas baik, buat jahat pula akan dibalas dgn jahat..ada ke org buat jahat tp tak dpt dosa? hermm..kalu ada leh la gtau..nk jugak aden tau..huhuhu...
Apa yg saya nk share hari ni mmg berkait rapat dgn nama blog ni.."Karma Kehidupan".. saya dpt idea nk share bnda ni dtgnya dr my ucuk cayang yg tgk ceramah Ustaz Kazim Elias kt youtube..
Dalam kehidupan kita seharian ni, mmg penting n kena jga sumber mknn kita.. mesti tau n yakin mknn kita tu halal, jgn sedap masuk mulut, pastu bedal jer..salah tuh!  kalau was2 tu pun da kira xleh mkn.. Dalam Islam, wajib kita dapatkan mknn yg halal, kecuali ketika darurat.. baru dibolehkan mkn yg haram.. sbb lagi wajib kita ni untuk jaga nyawa yg Allah beri.. ingat tau..
Satu lagi perumpamaan yg boleh dikaitkan, "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga".. disebabkan setitik arak, sebulan ibadah kita xditerima.. jd jgn la rosakkan diri dengan benda2 yg haram k.. kalau kita nk zuriat kita baik2...kita ni kena buat baik da skg ni..sbb setiap perlakuan kita ni, sepanjang kita bernafas ni.. akan jd baja untuk benih keturunan kita.. sbb tu dalam Islam, nk kawen pilih la jugak berdasarkan keturunan..nnt xlah suami isteri duk salah-menyalahkan anak2 mereka yg perangai mcm2 tu dtg dr keturunan isteri la..suami la...pdhal anak kita tu mmg mencerminkan perangai kita time dlu2..pemakanan pun kena jaga..kalau mknn dtg dr sumber yg haram, tu yg dpt nama anak haram tuh..perangai sumer cm haram, sbb teruk sgt.. skg ni kita boleh pk sndri la..da diberi akal yg xternilai harganya, jd kena la guna sebaik2nya..oleh itu, mari sama2 kita pk jauh skit ke depan untuk bantu kita bersedia n matangkan pemikiran n perlakuan kita ni..
** (Info Extra) Kalau makan mknn haram, satu bdn kita akan hilang kawalan n kewarasan untuk beribadat.. cmner??? kalau ditakdirkan mati masa tuh, tp bdn kita ni penuh kekotoran cmtuh..ape nk buat??? sape pun xdpt tlg..jd beringat la.. jgn rasa kita ni akan hidup lama ag, tu yg nk lupa n lalai tuh... petua nk khusyuk solat n beribadat, bayangkan kita akan mati sebelum dpt tunaikan solat seterusnya..atau jam kemudiannya tu, kita akan mati...mmg akan bantu kita khusyuk dalam solat..cuba la k.. :)

No comments:

Post a Comment